Airi Hortling Artikkeli julkaistu teoksessa Kaj Franck, Teema ja muunnelmia, Heinolan kaupunginmuseon julkaisusarja no 6. Lahti, 1997
Nykyisessä työssäni opetan keramiikan materiaalien soveltamista tuleville ammattilaisille. Tiedostamatta kuljetan mukanani omien opettajieni vaikutusta. Välillä syntyy tietoinen tarve säilyttää vaikutuksen jatkuvuus ja sisällyttää myös opetuksen viestiiin perinteeseen liittyvä materiaalin arvostus. Opiskelun aloitus Tapasin Kaj Frankin ensimmäistä kertaa taideteollisen oppilaitoksen sisäänpääsykokeiden päättyessä Ateneum-rakennuksessa. Havaitsin ilmoituksen kyselytuokiosta, missä vastattaisiin sisäänpääsytehtävien sommitteluainetta koskeviin kysymyksiin. Valintatehtävät olivat omalta osaltani menneet mielestäni tyydyttävästi. Ei ollut kysyttävää, halusin kuunnella muita. Osallistuin uteliaisuuttani kyselytuokioon, halusin tietää talosta enemmän. Vietin elämäni ensimmäistä viikkoa yksin Helsingissä. Moni kysyi miksi hänen työnsä arvioitiin alhaisilla pisteillä. Eräs puolusteli itseään, että hän oli menestynyt useissa kotipaikkakuntansa piirustuskilpailuissa. Franck vastasi: "Vaikka on Miss Pohjanmaa, ei silti ole Miss Suomi". Pohdin vastausta opiskellessani. Pyrin tajuamaan opiskeluajan hyödyntämisen ja toteutuksen mahdollisuudet. Mitä merkitsee osata vähän kaikkea, muttei hallitse koko kokonaisuutta. Mihin tulisi pyrkiä ja mihin vetää tavoitteiden rajat? Opin paljon myöhemmin, että Franckin valintakokeissa saaduilla sommittelupisteillä oli suurempi painoarvo opiskelijoiden keskuudessa kuin muilla pisteillä. Sitä taustaa vasten ymmärsin kyselytuokion kysymysten ja vastauksien tärkeyden. Kyselyhetkenä tapaamani Kaj Franck jäi mieleeni rauhallisena ja vähän poikamaisena opettajahenkilönä. Hänestä aisti avoimuutta ja kunnioitusta nuoria kohtaan. Hän hymyili vakavien asioiden takaa. Häntä uskallettiin lähestyä ja häneltä sai vastauksia. Keramiikan opiskelija Suurennus-pienennys, värihyrrä, naamio, säilytin
ja Jätkäsaaren kaatopaikalla toteutettu ryhmätyö,
ihmisten kokoisten majojen rakentaminen jätemateriaaleista, ovat
ensimmäisestä opiskeluvuodestani mieleeni jääneitä
sommittelutehtäviä. Ne jättivät muihin opintoihin
suhteutettuina suuremman ja painavamman muiston. Tehtävien pohdinnassa
joutui ahtaalle mikä palkittiin kritiikeissä missä analysoitiin
huolellisesti tavoitteiden suhde oivallukseen ja suoritukseen. Oppimisprosessit
palautuvat kuvina yhä mieleen. Majanrakentamistehtävässä
oli materiaalin valinta ja konstruktion oivaltaminen tärkeä
oppi. Jätkäsaareen oli kerätty rakennusjätettä.
Tilapäinen kaatopaikka tarjosi ilmaista opiskelumateriaalia. Kevätauringon
paistaessa ateneumilaiset loihtivat jätteistä funktionaalisia
linnoja ja pirttejä, missä mittana oli ihminen. Mieleenpainuvinta
oli miten ja millä liittää eri raaka-aineita yhteen. Millainen
liitos ja millaisella materiaalilla. Opittiin miten hallitaan ja suunnitellaan
konstruktiivinen prosessi; rakenne, muoto, materiaali yhdessä vaikuttavat
käyttöfunktioon. Vähästä ja arvottomasta syntyi
arvokasta ja hyödyllistä. Kaj Franck pyrki herättämään
innovatiivisen ihmisen ja lähimmäisen. Viestiä ei sanottu
ääneen se oli oivallettava. Kaatopaikkajätteen uusiorakennuksille
oli olemassa ideaali käyttöfunktio. Ne olisivat toimineet asunnottomien
majapaikkana kesäaikana, jos se sallittaisiin. Poliisit apunaan poliisikoirat
partioivat rakennusprojektin aikana rannalla ja potkivat asunnottomien
ruoat ja sammuttivat heidän nuotionsa opiskelijoiden katsellessa.
Franck esiintyi aina hillitysti eikä demostroinut vaikka majat murskattiin
harjoitustyön päättyessä. Kaatopaikkajäte saatettiin
ennallaan, uusiksi jätekasoiksi. Poliisit kävelivät pois.
Ensimmäisen vuoden oppimiskokemukset antoivat pohjan tulevalla ajattetulle.
Kivijalka luotiin kestäväksi perustaksi. Opiskelin keramiikkaa Ateneum-rakennuksessa missä omaksuin nykyisen arvomaailmani jatkaaakseni opetustavoitteita, jotka vaikuttivat minuun. Kaksi opettajaani vaikuttivat opiskeluaikaani enemmän kuin muut. Keramiikkapääaineen opettajana Kyllikki Salmenhaara opetti tekniikan ja muodon suhteen aineeseen. Kaj Franck opetti aineen eettisen suhteen muotoiluun. Molemmat opettivat samansuuntaisia asioita, materiaalin funktionaalisuuden vaikutuksen ilmaisuun. Aineella on itseisarvo muodon kokonaisuudessa. Samantapainen opetus kertaantui ja vahvistui. Salmenhaara puhui samalla tavalla kuin Franck aineen riittävyydestä, ekonomisesta materiaalin soveltamisesta, yksinkertaisuudesta muodoissa. Ylilyönneistä ja liioittelusta puhuttiin aina kritiikeissä. Franck puhui materiaalien ekologisesta käytöstä suunnittelussa ja vastuusta kestävästä kehityksessä. Esineen elinkaari-sanaa ei käytetty silloin mutta asia sanottiin toisella tavalla: muotoilun tulee kestää aikaa. Keramiikan koulutuksessa oli tärkeää antaa visio eri muotoilumateriaaleista, kuten emalista, muovista ja lasista, vaikka niitä ei ollut mahdollista kokeilla sillä hetkellä. Opetuksen visiona annettiin laaja tietopohja. Keramiikan opettaja: Utelias kuuntelija - sanoman viejä Toimiessani jo opettajana minulla oli tilaisuus kuunnella Kaj
Franckia vielailevana luennoitsijana keramiikkaosastolla. Hän puhui
useasti omista kokemuksistaan tuotesuunnittelijana. Kuinka paljon joutuu
tekemään turhalta vaikuttavaa työtä. Työ ei etene
omaa hyllyä pidemmälle prototyyppinä jos markkinoinnin
tiukka mielipide hylkää tuotteen kokouksissa. Oman ideologian
puolesta oli ponnisteltava, vaikka olisi kuinka kiitelty muotoilija. Monet
prototyypit jäävät idea-asteelle eivätkä pääse
tuotantoon. Useita suunnittelijalle mieluisia hyviä ideoita hylätään.
Yrittäminen ja hylkääminen koulitsee nöyräksi,
mutta oma näkemys on silti säilytettävä. Muotoa tutkittaessa
on kuunneltava ainetta, on toimittava materiaalin työstettävyyden
ehdoilla. Aineella on sille ominainen muoto. Materiaalit ovat erilaisia
ja niitä on kohdeltava niille ominaisella tavalla aidosti ja rehellisesti,
muuten kokonaisuus ei kestä aikaa kuin hetken. Kaj Franckin luennointityyli oli aina kiireetön ja leppoisa. Hän oli tarinoija. Tuotesuunnittelu ei ollut julistusta eikä palopuheita. Se oli osa jokapäiväistä elämäämme. Muotoilu kuului itsestäänselvyytenä rakennettuun esineelliseen ympäristöömme. Kaj Franck puhui työn vaikeuksista yhtä paljon kuin onnistumisista. Muoto, materiaali ja tekniikka kietoutuivat toisiina erottumattomaksi osaksi. Hän yhdisti joskus puhuessaan suomalaisen harjakattoisen talon ja kuusen, kiinalaisen temppelin kattorakenteeseen. Ympäristö vaikuttaa maun kehittymiseen ja kauneuskäsitteeseemme. Franck huomioi käyttöesineiden perinteen ja hioutuneen kansanomaisen käsityömuotoilun mikä oli anonyymiä.
|