Jaana Brinck

Valo - luuposliinia

 
[Jaana Brinck:
Arkisto, kuva: Hannele Heino]

 
 
MA-lopputyönään Jaana Brinck on työskennellyt tutkimusprojektissa, jossa korvattiin perinteinen naudanluu poronluulla luuposliinin valmistuksessa. Tästä ainutlaatuisesta materiaalista hän on valmistanut sarjan taideteoksia, joissa luuposliinille ominainen läpikuultavuus ja valkoisuus etsivät huippuaan. Tärkeä elementti työskentelyssä on ollut tekninen kokeellisuus. Valo ja varjo luuposliinin vitivalkoisella pinnalla kertoo aineettoman ja aineen kohtaamisesta, henkisen ja fyysisen maailman rajapinnasta. 

Aikaisemmissa töissään Jaana Brinck on käsitellyt ihmisyyttä eri näkökulmista. Teoksessa ”Kylpy turhamaisuudessa” (1996) teemana on ihmiskehon haavoittuvuus ja katoavaisuus . ”Kuoren alla kuhisee” (1995) kertoo elämän alkuvoimasta ja uudesta elämästä.
 
 

[Jaana Brinck: Korkein päämäärä 1999, Kuva: Hannele Heino]


As her MA-diploma work Jaana Brinck has participated in a research project on Bone China where cuttlebone was replaced by reindeerbone. Using this reindeer bonechina she has done experimental art work, which emphasises its qualites of extreme whitness and translucency. Light and shadow on the transparent white surfaces tell about the union of matter and nonmatter, between physical and spiritual world.

In her earlier works, Jaana Brinck has worked with the concept of humanity in its different manifestations. Her work ”Bath in Vanity” (1996) is unfired clayfigure soaked into the water as a symbol of fragility of physical world. ”Under the Shell” (1995) is a sculptural work about power of life and birth 
 
 
 
 
 
 

Previous | Next